Translate

<primary>RAID</primary>
SourceTranslationState
14
<emphasis>PERSPECTIVE</emphasis> Btrfs combines LVM and RAID
<emphasis>منظور</emphasis> Btrfs يجمع بين LVM وRAID
15
While LVM and RAID are two distinct kernel subsystems that come between the disk block devices and their filesystems, <emphasis>btrfs</emphasis> is a new filesystem, initially developed at Oracle, that purports to combine the featuresets of LVM and RAID and much more. It is mostly functional, and although it is still tagged “experimental” because its development is incomplete (some features aren't implemented yet), it has already seen some use in production environments. <ulink type="block" url="http://btrfs.wiki.kernel.org/" />
في حين أن RAID و LVM هما نظامان فرعيان للنواة يعملان بين أجهزة التخزين وبين نظام الملفات، <emphasis>btrfs</emphasis> هو نظام ملفات جديد، طورته أوراكل في البداية، يهدف للجمع بين مزايا RAID و LVM وأكثر من ذلك. إن معظم أجزاء النظام جاهزة، بالرغم من أنها لا تزال تعتبر ”تجريبية“ لأن تطويرها غير مكتمل (بعض المزايا لم تصل مرحلة التطبيق بعد)، وقد شهد بعض الاستخدامات في البيئات الإنتاجية. <ulink type="block" url="http://btrfs.wiki.kernel.org/" />
16
Among the noteworthy features are the ability to take a snapshot of a filesystem tree at any point in time. This snapshot copy doesn't initially use any disk space, the data only being duplicated when one of the copies is modified. The filesystem also handles transparent compression of files, and checksums ensure the integrity of all stored data.
من المزايا التي تستحق الذكر هي إمكانية أخذ لقطة snapshot لشجرة نظام الملفات عند أي لحظة زمنية. هذه اللقطة لا تحجز أي مساحة على القرص، إذا أن البيانات لا تنسخ قبل أن تجرى بعض التغييرات عليها. كما أن نظام الملفات يعالج أيضًا الضغط الشفاف للملفات، وهناك checksums تضمن سلامة كافة البيانات المخزنة.
17
In both the RAID and LVM cases, the kernel provides a block device file, similar to the ones corresponding to a hard disk drive or a partition. When an application, or another part of the kernel, requires access to a block of such a device, the appropriate subsystem routes the block to the relevant physical layer. Depending on the configuration, this block can be stored on one or several physical disks, and its physical location may not be directly correlated to the location of the block in the logical device.
في حال استخدام RAID أو LVM، توفر النواة ملف جهاز تخزيني (كتلي) block device file، يشبه الملفات التي تمثل الأقراص الصلبة أو أقسام الأقراص. عندما يحتاج أحد التطبيقات، أو أحد أجزاء النواة، للوصول إلى كتلة block من جهاز تخزيني من هذا النوع، يعمل النظام الفرعي المناسب (نظام LVM أو RAID) على توجيه هذه الكتلة إلى الطبقة الفيزيائية الموافقة. وحسب إعداد النظام، يمكن أن تُخزَّن هذه الكتلة على قرص فيزيائي واحد أو أكثر، كما أن موقعها الفيزيائي قد لا يرتبط بموقعها ضمن الجهاز المنطقي.
18
Software RAID
‏Software RAID
19
<primary>RAID</primary>
<primary>RAID</primary>
20
RAID means <emphasis>Redundant Array of Independent Disks</emphasis>. The goal of this system is to prevent data loss in case of hard disk failure. The general principle is quite simple: data are stored on several physical disks instead of only one, with a configurable level of redundancy. Depending on this amount of redundancy, and even in the event of an unexpected disk failure, data can be losslessly reconstructed from the remaining disks.
كلمة RAID تعني <emphasis>Redundant Array of Independent Disks</emphasis>. يهدف هذا النظام إلى حماية البيانات من الضياع في حال عطب القرص الصلب. المبدأ العام بسيط جدًا: تخزن البيانات على عدة أقراص فيزيائية بدلًا من تخزينها على قرص واحد، ويكون مستوى التخزين الفائض قابلاً للضبط. بالاعتماد على هذا التخزين الفائض، يمكن استعادة البيانات دون أية خسارة حتى في حال تعطل أحد الأقراص بشكل غير متوقع.
21
<emphasis>CULTURE</emphasis> <foreignphrase>Independent</foreignphrase> or <foreignphrase>inexpensive</foreignphrase>?
<emphasis>ثقافة</emphasis> <foreignphrase>Independent</foreignphrase> أو <foreignphrase>inexpensive</foreignphrase>؟
22
The I in RAID initially stood for <emphasis>inexpensive</emphasis>, because RAID allowed a drastic increase in data safety without requiring investing in expensive high-end disks. Probably due to image concerns, however, it is now more customarily considered to stand for <emphasis>independent</emphasis>, which doesn't have the unsavory flavour of cheapness.
كان حرف I في الاختصار RAID يرمز لكلمة <emphasis>inexpensive</emphasis>، لأن RAID قدمت نقلة نوعية في أمان البيانات دون الاضطرار لشراء أقراص متطورة باهظة الثمن. إلا أنها اليوم تروج على أنها تشير إلى <emphasis>independent</emphasis>، ربما حتى لا تعطي انطباعاً غير مرغوب بالفقر.
23
RAID can be implemented either by dedicated hardware (RAID modules integrated into SCSI or SATA controller cards) or by software abstraction (the kernel). Whether hardware or software, a RAID system with enough redundancy can transparently stay operational when a disk fails; the upper layers of the stack (applications) can even keep accessing the data in spite of the failure. Of course, this “degraded mode” can have an impact on performance, and redundancy is reduced, so a further disk failure can lead to data loss. In practice, therefore, one will strive to only stay in this degraded mode for as long as it takes to replace the failed disk. Once the new disk is in place, the RAID system can reconstruct the required data so as to return to a safe mode. The applications won't notice anything, apart from potentially reduced access speed, while the array is in degraded mode or during the reconstruction phase.
يمكن تطبيق RAID باستخدام عتاد خاص (وحدات RAID مدمجة في متحكِّمات SCSI أو SATA) أو برمجيًا (عبر النواة). سواء كان النظام يعتمد على العتاد أو البرمجيات، يستطيع RAID أن يبقى في الخدمة عند عطب أحد الأقراص إذا كان هناك تخزين فائض كاف؛ إذا يمكن للطبقة العليا (التطبيقات) أن تستمر بالوصول إلى البيانات بغض النظر عن العطل. طبعاً، يمكن أن يؤثر ”وضع degraded“ هذا على الأداء، كما أن الفائض التخزيني ينخفض، ما يعني إمكانية خسارة البيانات إذا حصل عطل آخر في الأقراص. ولهذا لا يتم الاعتماد على degraded mode عمليًا إلا خلال المدة اللازمة لاستبدال القرص المعطوب. يستطيع نظام RAID إعادة بناء المعلومات اللازمة للعودة إلى الوضع الآمن بعد تثبيت القرص الجديد. لن تلاحظ البرمجيات أي شيء، أو ربما تشعر ببعض البطء في سرعة الوصول إلى البيانات عندما تكون المصفوفة في الوضع degraded أو أثناء مرحلة إعادة بناء البيانات المفقودة.
24
When RAID is implemented by hardware, its configuration generally happens within the BIOS setup tool, and the kernel will consider a RAID array as a single disk, which will work as a standard physical disk, although the device name may be different (depending on the driver).
عندما يعتمد على العتاد لبناء مصفوفات RAID، فغالباً ما يتم إعداد النظام عبر أداة إعداد BIOS، وتعتبر النواة مصفوفة RAID كقرص واحد، يعمل مثل قرص فيزيائي قياسي، إلا أن اسم الجهاز قد يختلف (تبعاً لبرنامج التعريف).

Loading…

Loading…

Things to check

Glossary

Source Translation
No related strings found in the glossary.

Source information

Flags
xml-text
Source string age
3 years ago
Translation file
ar-MA/12_advanced-administration.po, string 19
String priority
Medium
Failing checks